Ale jak to? Nie za艣piewasz tego w oryginalnej tonacji?!馃槻

Opublikowane przez Pani od G艂osu w dniu

Tym razem b臋dzie kr贸tko jak na mnie (serio!), ale mam nadziej臋, 偶e r贸wnie inspiruj膮co co zwykle.

Impulsem do tego wpisu by艂y wszelkie tre艣ci z cyklu #cia艂oakceptacja normalizuj膮ce r贸偶norodno艣膰 ludzkich cia艂, kt贸rymi karmi臋 si臋 od d艂u偶szego czasu i przegl膮daj膮c czelu艣ci Instagrama trafi艂am na nast臋puj膮c膮 my艣li. Parafrazuj膮c:

Kiedy uwieraj膮 Ci臋 buty, nie zmieniasz dla nich swoich st贸p, a szukasz but贸w w rozmiarze, kt贸ry na Ciebie pasuje. Oczywiste.
Z kolei kiedy spodnie na Ciebie nie pasuj膮 to dlaczego winimy swoje cia艂o za bycie 鈥渢akim, siakim i owakim鈥, zamiast z tak膮 sam膮 oczywisto艣ci膮 szuka膰 rozmiaru, kt贸ry pasuje do naszego cia艂a jak w przypadku but贸w? 

To Ty masz dopasowa膰 swoje ciuchy do siebie, a nie siebie do ciuch贸w, a akceptacja swojego cia艂a takim, jakie jest teraz, nie wyklucza mo偶liwo艣ci jego rozwoju czy zmian. Przeczytaj ten akapit jeszcze raz. Zapami臋tajmy t膮 my艣l. 

Co to ma wsp贸lnego z G艂osem i ca艂a masa 鈥渄laczego?鈥

A no bardzo du偶o! [spoiler w tytule]

Kojarzycie t臋 sytuacj臋, 偶e uwielbiacie jaki艣 utw贸r, ale wykonawca ma odmienny od Waszego typ g艂osu i jego tonacja z r贸偶nych wzgl臋d贸w (brak umiej臋tno艣ci, mo偶liwo艣ci czy do艣wiadczenia) Wam nie odpowiada i przez to w膮tpicie, 偶e mo偶ecie go w og贸le za艣piewa膰? Czy cz臋艣ciej bez zawahania zmieniacie tonacj臋, czy najpierw mierzycie si臋 z chocia偶 male艅kim dyskomfortem, 偶e nie potraficie wykona膰 tego w oryginalnej? Jakby to faktycznie by艂a ujma, s艂abo艣膰 czy pow贸d do wstydu? 

Dlaczego w takiej sytuacji nie robimy tego samego, co w przypadku but贸w? Czemu zmuszamy siebie i naszych podopiecznych do 艣piewania 鈥渨 za ciasnych鈥 tonacjach lub wcale, a zmian臋 tonacji do swoich warunk贸w psycho-fizycznych odbieramy jako s艂abo艣膰 lub wad臋? 
Dlaczego w XXI w. nie 艣piewanie w oryginalnej tonacji utworu uznane jest przez niekt贸rych za ujm臋, za plam臋 na wokalnym honorze? 
Dlaczego wci膮偶 wokali艣ci lub instrumentali艣ci potrafi膮 hejtowa膰 si臋 wzajemnie lub robi膰 krzywdz膮ce 偶arty ze wzgl臋du na niemo偶no艣膰 za艣piewania numeru w oryginalnej tonacji? 

Dlatego, 偶e w przypadku ubra艅 jak i g艂osu – kto艣 nam kiedy艣 wcisn膮艂 kit, 偶e co艣 jest poprawne, a co艣 jest b艂臋dne, co艣 wypada, a co艣 nie wypada, co艣 mo偶na, a czego艣 nie wolno, co艣 jest wow, a co艣 jest s艂abe鈥 i powtarzali wystarczaj膮co d艂ugo. Dlatego, 偶e utwierdzi艂o si臋 w nas przekonanie, 偶e noszenie szort贸w przy rozmiarze XL to wstyd, brak samokrytyki, a nie ulga dla cia艂a latem; 偶e za艣piewanie Celine Dion przez g艂os typu baryton to si臋 nie godzi, a nie, 偶e jest to 艣wiadomy wyb贸r wykonawcy w zgodzie ze swoim instrumentem [wi臋cej na ten temat znajdziecie w tych dw贸ch wpisach: B艂臋dy wokalne czy strategie przetrwania? / S艂owa maj膮 moc 鈥 o komunikacji w pracy z G艂osem ]

Ja po prostu uprzejmie si臋 z tym wszystkim nie zgadzam 

Muzyka klasyczna i niekt贸re gatunki muzyki musicalowej rz膮dz膮 si臋 innymi prawami. W tego typu repertuarze tradycyjnie zwykle nie ma mo偶liwo艣ci zmian tonacji utworu (cho膰 s膮 wyj膮tki). Dobiera si臋 repertuar do g艂osu, a nie stara si臋 naci膮ga膰 g艂os do repertuaru, a je艣li tak鈥 to zwykle z mizernym skutkiem. I to bywa wyzwaniem. Nie chc臋 jednak wchodzi膰 w dyskusj臋 czy to dobrze, czy nie – nie znam si臋 dobrze na wokalistyce klasycznej, wi臋c si臋 nie wypowiem. Ja pracuj臋 z szeroko poj臋t膮 muzyk膮 rozrywkow膮, kt贸ra jest bardziej elastyczna i pozwala na wi臋ksze zmiany i w jej kontek艣cie b臋d臋 pisa膰.

Je艣li jest utw贸r, kt贸ry skrad艂 Twoje serce, ale masz inny g艂os, do艣wiadczenie czy umiej臋tno艣ci od orygina艂u – nie wi艅 swojego G艂osu za to, 偶e nie „wci艣nie” si臋 w dan膮 tonacj臋. Znajd藕 tak膮, kt贸ra odpowiada Twojemu g艂osowi TERAZ. To jest ok. To nie jest p贸j艣cie na skr贸ty, to mo偶liwo艣膰, z kt贸rej korzystasz by m贸c swobodnie wyrazi膰 siebie. Bo kto nam b臋dzie m贸wi艂 jak mamy 偶y膰 i w jakich tonacjach 艣piewa膰 nasze ulubione s艂owa i melodie? 馃槑

Z drugiej strony mo偶esz r贸wnie偶 trenowa膰 sw贸j g艂os i spr贸bowa膰 stopniowo zbudowa膰 umiej臋tno艣ci, kt贸re by膰 mo偶e pozwol膮 Ci na za艣piewanie tych samych wysoko艣ci d藕wi臋k贸w z pierwotnej tonacji (o ile to by艂o mo偶liwe przy zachowaniu zgody ze swoj膮 fizjologi膮 – inaczej zawsze b臋dziesz si臋 m臋czy膰), ale dlatego, 偶e chcesz si臋 rozwija膰 nowe umiej臋tno艣ci, a nie dlatego, 偶e tak „by艂oby lepiej”. Chodzi mi tylko o to, 偶e mo偶na zmienia膰 tonacj臋, ale nie trzeba.

Te dwa rozwi膮zania traktuj臋 na r贸wni i stosuj臋 w zale偶no艣ci od indywidualnej sytuacji – raz trenujemy do oryginalnej tonacji, raz zmieniamy tonacj臋 i trenujemy do nowej.

Jestem zdania, 偶e 膰wicz膮c samodzielnie czy z nauczycielem mo偶esz 膰wiczy膰 w jakiej tylko tonacji chcesz, nie ucieka膰 od wyzwa艅, rozwija膰 si臋, poszerza膰 stref臋 komfortu. Jednak na koncert czy nagranie zawsze polecam moim podopiecznym wybra膰 tonacj臋, w kt贸rej czuj膮 si臋 obecnie najpewniej – zawsze. Nikt nie zabrania jej p贸藕niej zmieni膰, jak b臋dziesz mie膰 ugruntowane nowe umiej臋tno艣ci. Nie chcesz by膰 przed mikrofonem i martwi膰 si臋 o to czy trafisz we w艂a艣ciwe d藕wi臋ki. Chcesz mie膰 swobodn膮 przestrze艅 na wyra偶anie siebie, na to co dla Ciebie jest wa偶ne. 

To po co w og贸le 膰wiczy膰 g艂os, skoro mo偶na zawsze zmieni膰 tonacj臋? 

膯wiczenie w konkretnych tonacjach, nawet nie uszytych na miar臋 naszego G艂osu, to 艣wietny spos贸b na zmierzenie si臋 w wokalnym wyzwaniem, nauk臋 rozwi膮zywania problem贸w, aby rozszerzy膰 sw贸j wokalny zakres skali, umiej臋tno艣ci, kontroli, swobody i stabilno艣ci swojego g艂osu na wi臋kszych obszarach. W trakcie tego procesu mo偶emy nauczy膰 si臋 bardzo wiele o swoim g艂osie i niezwykle go rozwin膮膰. Ci, kt贸rzy trenuj膮 sw贸j G艂os wiedz膮 jak wiele mo偶na przecie偶 wypracowa膰.

[Szukasz nauczyciela/nauczycielki dla siebie? Zajrzyj tu: Trener g艂osu? A co to? A na co to komu? I dlaczego tyle kosztuje?]

Sama jestem posiadaczk膮 ponad czterooktawowej skali g艂osu (absolute vocal range/ca艂kowita skala g艂osu). Czy to oznacza, 偶e wszystko 艣piewam w oryginalnych tonacjach bo mam na to zasi臋g? Nie!!! Jestem z natury kontraltem i to, 偶e mog臋 – nie znaczy, 偶e lubi臋! Moja u偶ytkowa skala g艂osu (useable vocal range), kt贸rej faktycznie u偶ywam w codziennej praktyce g艂osowej jest zdecydowanie mniejsza. Znam sw贸j s艂odki obszar, w kt贸rym czuj臋 si臋 najbardziej komfortowo i najlepiej dla siebie brzmi臋, cho膰 r贸wnie ch臋tnie podejmuj臋 wyzwania w obr臋bie swojej ca艂kowitej skali g艂osu. Dzi臋ki temu wiem jak mog臋 brzmie膰 w r贸偶nych obszarach mojego g艂osu, znam jego mo偶liwo艣ci i aktualne granice. Wiem w jakich obszarach swojego g艂osu czuj臋 si臋 najlepiej na scenie czy w studio, a co z 艂atwo艣ci膮 potrafi臋 demonstrowa膰 na zaj臋ciach dla potrzeb podopiecznych. Wiedza o sobie to pot臋ga.

Si艂a zmian i konsekwencje

Przy tym temacie my艣l臋, 偶e warto poruszy膰 jeszcze jeden w膮tek. Czy wszystko zabrzmi tak samo dobrze w innych tonacjach ni偶 w oryginalnej? Moim zdaniem nie.

Ka偶da tonacja w r贸偶nych utworach nadaj臋 swoj膮 wyj膮tkow膮 energi臋 d藕wi臋kow膮, brzmienie, kolor, kt贸ry wp艂ywa na nastr贸j i odbi贸r numeru. Szczeg贸lnie je艣li zmiana jest o bardzo odczuwalny dla ucha interwa艂. Zmiana o p贸艂tonu w g贸r臋 czy w d贸艂 dla wielu b臋dzie niezauwa偶ona, ale zmiana o np, kwint臋 zdecydowanie zrobi r贸偶nic臋 w percepcji.

[Edit: Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e s膮 przypadki utwor贸w i okoliczno艣ci, w kt贸rych dla instrumentalist贸w zmiana tonacji nie jest 艂atwa czy nawet mo偶liwa w rzeczywisto艣ci scenicznej i trzeba si臋 z tym liczy膰. Im wi臋cej wzajemnej wiedzy o swoich instrumentach i ich naturze czy nawet ich ograniczeniach, tym wi臋cej zrozumienia mo偶emy sobie wykaza膰 i podejmowa膰 inne decyzje wsp贸lnie graj膮c :)]

Zmieniaj膮c tonacj臋 ta energia si臋 zmienia, wi臋c i wykonanie wokalne te偶 i trzeba bra膰 to pod uwag臋. Jednak s膮 sposoby, kt贸re mo偶na wypr贸bowa膰.

Je艣li co艣 Ci nie dzia艂a jako wokalista lub wokalistka w pierwszej kolejno艣ci mo偶esz eksperymentowa膰 z interpretacj膮, frazowaniem, improwizacj膮 wokaln膮, zaanga偶owaniem w numer. Tchnij w niego swoj膮 w艂asn膮 energi臋. Z drugiej strony zawsze mo偶esz znacznie zmieni膰 posta膰 danej piosenki w ramach stworzenia jej coveru, realizuj膮c zupe艂nie jego inn膮 ods艂on臋 zmieniaj膮c elementy melodii, rytmu, stylu, artykulacji, dynamiki, instrumentarium, tempa, u偶ywaj膮c innych technik i wokalnych efekt贸w specjalnych ni偶 w pierwotnym wykonaniu. Znamy wiele przyk艂ad贸w 艣wietnych cover贸w, cho膰 nie wszystkie do takich nale偶膮, ale to kwestia gustu! Po prostu spr贸buj, a najwy偶ej nie wyjdzie tak jak chcesz, ale 偶adna policja wokalna po Ciebie nie przyjedzie 馃槈 [ijoijoijoijo….馃懏鈥嶁檪锔忦煈嶁檧锔廬

Ka偶dy instrument muzyczny gra w innym rejestrze i jest najbardziej wdzi臋czny brzmieniem w konkretnym zakresie cz臋stotliwo艣ci – tak dzia艂a akustyka. Jako艣膰 i zakres ich brzmienia zale偶膮 g艂贸wnie od budowy instrument贸w i umiej臋tno艣ci gracza. Czy ze wzgl臋du na to s膮 instrumenty lepsze i gorsze? Moim zdaniem nie – s膮 tylko inne. Instrument zawsze mo偶esz zmieni膰, w przeciwie艅stwie do g艂osu. Jego podstawowej natury nie mo偶na zmieni膰, ale mo偶na si臋 go uczy膰 i rozwija膰 w spos贸b, kt贸ry Ci臋 interesuje trenuj膮c sw贸j G艂os samodzielnie czy z mentorem, nauczycielem, trenerem. Np. to, 偶e kto艣 ma niski g艂os z natury nie wyklucza tego, 偶e mo偶e nauczy膰 si臋 艣piewa膰 wysoko w ramach swojej fizjologii – i odwrotnie. W 艣wiecie instrument贸w ta r贸偶norodno艣膰 jest dla nas oczywista i 艂atwo akceptowalna, w rzeczywisto艣ci wokalnej ju偶 nie a偶 tak i uwa偶am, 偶e to warto t臋 艣wiadomo艣膰 zmienia膰.  

Akceptacja swojego G艂osu to nie rezygnacja z jego rozwijania. To pogodzenie si臋 ze swoj膮 anatomi膮, fizjologi膮, psychik膮 i rozwijanie si臋 w wybranym kierunku, we w艂asnym tempie, w spos贸b kt贸ry nam pasuje. Dopasowujmy tonacje do swojego G艂osu, a nie G艂os do danej tonacji. Dla polepszenia swojego komfortu i brzmienia bez zb臋dnych wyrzut贸w sumienia, poczucia wstydu, pora偶ki i niekompletno艣ci. Od czego zacz膮膰? Wystarczy, 偶e dzi艣 skupisz si臋 na tym, co potrafi Tw贸j G艂os i co Ci daje, zamiast na tym, czy komu艣 innemu si臋 podoba. Dla mnie m贸j G艂os to najlepsze i najbardziej r贸偶norodne narz臋dzie do wyra偶ania siebie. Fizjologiczna natura mojego g艂osu nie jest wyznacznikiem mojej warto艣ci, ani obiektem dyskusji, miar膮 talentu te偶 nie. Uwa偶am, 偶e to my艣l warta zapami臋tania.

I przesta艅my stygmatyzowa膰 i hejtowa膰 si臋 wzajemnie za to, 偶e jeste艣my r贸偶ni w cia艂ach, umys艂ach i g艂osach. Zamiast tego proponuj臋 by szerzy膰 #g艂osoakceptacje i #g艂osoholizm, bo to r贸偶norodno艣膰 nas rozwija i dla mnie – jest zwyczajnie pi臋kna.

馃摙Dajcie G艂os w komentarzu i napiszcie co my艣licie 馃摙
Dzi臋kuj臋 za po艣wi臋cony czas, kochani G艂osoholicy i do nast臋pnego!
Pani od G艂osu

G艂odni temat贸w zwi膮zanych z G艂osem?馃懇鈥嶐煄
Zach臋cam do 艣ledzenia mnie na:
www.paniodglosu.pl 
Facebook Pani od G艂osu
Instagram @panidoglosu


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.