膯wiczenia SOVT – moda czy konieczno艣膰?馃イ

Opublikowane przez Pani od G艂osu w dniu

Ka偶dy nauczyciel ma ulubione narz臋dzia, kt贸re stosuje w czasie swoich zaj臋膰. Ja jestem fank膮 si臋gania po r贸偶norodne metody i techniki, kt贸re oferuje nam 艣wiat, oparte na wsp贸艂czesnej nauce w zgodzie z fizjologi膮 cz艂owieka. Tak jak jest wiele r贸偶nych g艂os贸w, tak jest szereg r贸偶nych sposob贸w na jakie mo偶emy pom贸c rozpl膮ta膰 jaki艣 g艂osowych supe艂ek i uszy膰 rozwi膮zanie na miar臋 G艂osu, kt贸ry mamy przed sob膮 w danej chwili.

Od d艂u偶szego czasu du偶o w 艣rodowisku wokalnym w Polsce m贸wi si臋 o 膰wiczeniach SOVT. Social media obfituj膮 w wokalist贸w fonuj膮cych do r贸偶nych s艂omek, papierowych kubk贸w z otworem i robi膮cych b膮belki do wody przez silikonowe rurki. 

Jedni je kochaj膮, a inni nie rozumiej膮 na co to komu. Kto obserwuje moje dzia艂ania lub by艂 u mnie na zaj臋ciach zna moje zdanie na ich temat, ale w tym tek艣cie b臋dzie mniej moich opinii (dla odmiany 馃槣), a wi臋cej fakt贸w (na tyle rzetelnie na ile potrafi艂am). Postaram si臋 wyja艣ni膰 czym te 膰wiczenia s膮, jak dzia艂aj膮, kiedy je stosowa膰 i czy w og贸le warto? 

SOVT – co to w og贸le znaczy?

Tajemnicza nazwa SOVTe to skr贸t od Semi Occluded Vocal Tract exercises w t艂umaczeniu : 膰wiczenia z cz臋艣ciowo zaw臋偶onym traktem g艂osowym/wokalnym (jama gard艂a + jama ustna). To bardzo bajerancka nazwa na to, 偶e nasza 艣piewaj膮ca tuba, a dok艂adniej jej uj艣cie –  usta –  s膮 cz臋艣ciowo zamkni臋te馃し鈥嶁檧锔

膯wiczenia te s膮 od dawna stosowane przez trener贸w g艂osu oraz innych specjalist贸w i by艂y szczeg贸lnie popularne w Skandynawii ju偶 w XIX wieku. Dr Ingo R. Titze (naukowiec specjalizuj膮cy si臋 w g艂osie ludzkim, nauczyciel) znacz膮co przyczyni艂 si臋 do eksploracji 膰wicze艅 SOVT i ich wp艂ywu na produkcj臋 g艂osu. Tego typu 膰wiczenia sta艂y si臋 wszechobecne w 艣wiecie profesjonalist贸w pracuj膮cych g艂osem, ale nadal pojawiaj膮 si臋 pytania (i odpowiedzi!) dotycz膮ce dok艂adnego charakteru ich wp艂ywu na fonacj臋 i popraw臋 ekonomii g艂osu. Zacznijmy od tego co mo偶na zakwalifikowa膰 jako SOVTe.

Przyk艂adami 膰wicze艅 SOVT s膮:
馃煟mormorando, d艂ugie /m/, /n/, /ng/
馃煟d藕wi臋czne g艂oski frykatywne, d艂ugie /w/, /偶/, /z/, /藕/ 
馃煟p贸艂samog艂oski /j/, /艂/
馃煟fonacja z r臋k膮 po艂o偶on膮 na ustach
馃煟lip trill – przed艂u偶ona wibracja warg (鈥渂膮belki鈥, 鈥渕otorek鈥)
馃煟tongue trill, przed艂u偶ona wibracja j臋zyka /r/
馃煟cup phonation – fonacja przez kubek z otworem
馃煟blow fish – fonacja z policzkami wype艂nionymi powietrzem
馃煟straw phonation – fonacja do s艂omki do wody lub bez wody
馃煟Lax Vox – fonacja przez sylikonow膮 rurk臋 konkretnych wymiar贸w do wody w odpowiednim zanurzeniu (stworzona przez fi艅sk膮 patolog g艂osow膮 Markett臋 Sihvo. Z czasem wraz Dr Ilter Denizoglu – foniatr膮 i laryngologiem- przestawili wsp贸lnie Lax Vox Therapy, a nast臋pnie Denizoglu zmodyfikowa艂 i rozszerzy艂 te idee na metod臋 terapii g艂osu Doctor Vox Therapy; fonacj臋 do szklanych rurek w celach terapeutycznych rozpocz臋艂a w 1899 roku niemiecka laryngolog Gustava Spiessa).

Co warto pami臋ta膰?
馃挕Przyk艂ady 膰wicze艅 SOVT, kt贸re korzystaj膮 z zanurzenia s艂omki czy rurki do wody mo偶na por贸wna膰 do 膰wicze艅 w basenie. Tworzy to warunki, w kt贸rych mi臋艣nie s膮 optymalniej napinane, jednocze艣nie pozwalaj膮c na 艂atwiejsze rozlu藕nianie i rozci膮ganie przy du偶o mniejszym ryzyku kontuzji.

馃挕Wymiary s艂omek/rurek jak i poziom ich zanurzenia w wodzie, je艣li tak ich u偶ywamy, nie s膮 oboj臋tne. Im mniejsza 艣rednica s艂omki/rurki lub d艂u偶sza rurka  lub ni偶sze zanurzenie w wodzie tym wi臋kszy op贸r (Phonation Threshold Pressure), kt贸ry napiera z powrotem na fa艂dy g艂osowe. Dlatego je艣li nie mamy 偶adnego do艣wiadczenia w tym temacie, warto zaczyna膰 od wi臋kszych 艣rednic, mniejszych poziom贸w zanurze艅 w wodzie i kr贸tszego czasu 膰wicze艅 przy mniejszej dynamice/g艂o艣no艣ci d藕wi臋ku by mierzy膰 si臋 i przyzwyczaja膰 do mniejszego oporu, aby nast臋pnie stopniowo (cho膰 nie w niesko艅czono艣膰) zmienia膰 te warunki, by usprawnia膰 dzia艂anie instrumentu. 
Kiedy dana konfiguracja sprawia, 偶e czujemy du偶y dyskomfort w gardle (uczucie rozpychania), b贸l (馃毄 Je艣li to si臋 powtarza skonsultuj ze specjalist膮), niemo偶no艣膰 swobodnej fonacji – to oznaki, 偶e prawdopodobnie warto zmniejszy膰 op贸r si臋gaj膮c po wi臋ksz膮 艣rednic臋 s艂omki/rurki, kr贸tsz膮 s艂omk臋/rurk臋 lub mniejsze zanurzenie w wodzie.

鉂桪latego r贸偶ne s艂omki/rurki, jak i 膰wiczenia SOVT bez przyrz膮d贸w b臋d膮 mia艂y r贸偶ne zastosowania w zale偶no艣ci od rodzaju g艂osu, do艣wiadczenia, potrzeb treningowych i rehabilitacyjnych. Nie wszystko dla wszystkich tak samo!

Wed艂ug opinii wielu specjalist贸w i prac badawczych zwi膮zanych z g艂osem 膰wiczenia te przynosz膮 g艂osowi szereg korzy艣ci. Przyjrzyjmy si臋 im bli偶ej.

Korzy艣ci ze stosowania 膰wicze艅 SOVT – od strony teorii

馃懇鈥嶐煄擆煈┾嶐煆玃odzieli艂am t臋 tre艣膰 na dwie cz臋艣ci: kr贸tk膮 i konkretn膮 (dla wokalist贸w i pocz膮tkuj膮cych entuzjast贸w pracy g艂osem, lub takich co nie potrzebuj膮 szczeg贸艂owych wyja艣nie艅), d艂ug膮 i jeszcze konkretniejsz膮 (dla nauczycieli, profesjonalist贸w i ciekawskich) – czytaj co Ci wygodnie, kiedy Ci wygodnie 馃槈

Kr贸tka odpowied藕 dla ka偶dego: Kiedy usta s膮 cz臋艣ciowo zamkni臋te, zwi臋kszone ci艣nienie zwrotne odbija si臋 od warg z powrotem do fa艂d贸w g艂osowych, aby pom贸c fa艂dom wibrowa膰 z wi臋ksz膮 艂atwo艣ci膮 i mniejszym wysi艂kiem. A dla nauczycieli i #voicenerds dodam jeszcze:
ci艣nienie zwrotne od g贸ry
zmniejszenie ci艣nienia podg艂o艣niowego
prawid艂owe wyd艂u偶enie fa艂d g艂osowych przy wydobywaniu wy偶szych d藕wi臋k贸w, z mo偶liwie ma艂ym poziomem napi臋cia mi臋艣niowego
wyd艂u偶enie fazy rozwarcia zawieraj膮cych si臋 fa艂d g艂osowych, wi臋c umo偶liwienie przesuni臋cia 艣luz贸wkowego = efektywniejszy przep艂yw powietrza

Ale taka odpowied藕 nie satysfakcjonuje takich G艂osoholikow jak Wy, prawda? Tak my艣la艂am 馃槑 Tak偶e teraz wersja rozbudowana dla ciekawskich, nauczycieli z wi臋kszym do艣wiadczeniem i profesjonalist贸w – je艣li do nich nie nale偶ysz przejd藕 do nast臋pnego punktu programu馃憠 Korzy艣ci ze stosowania 膰wicze艅 SOVT – w praktyce

Oto korzy艣ci 膰wicze艅 SOVT – wersja bardziej rozbudowana (wg. Voice Science Works):

1. Wi臋cej energii akustycznej w trakcie g艂osowym.

Energia akustyczna (ci艣nienie zwrotne) w trakcie g艂osowym ma ogromny wp艂yw na wibracje fa艂d贸w g艂osowych. Bez traktu g艂osowego fa艂dy g艂osowe nie by艂yby w stanie podtrzymywa膰 wibracji. Kiedy usta s膮 cz臋艣ciowo zamkni臋te, lub zamkni臋te wok贸艂 s艂omki/rurki, wi臋cej ci艣nienia z fa艂d贸w g艂osowych pozostaje w trakcie g艂osowym i wraca do fa艂d贸w g艂osowych. Dzi臋ki temu wibracja fa艂d贸w g艂osowych jest 艂atwiejsza.

Gdy fa艂dy g艂osowe otwieraj膮 si臋, dodatnie ci艣nienie w trakcie g艂osowym powy偶ej nich (wzgl臋dem ci艣nienia podg艂o艣niowego) jeszcze bardziej rozwiera fa艂dy g艂osowe, a gdy fa艂dy g艂osowe zbli偶aj膮 si臋 do siebie, ujemne ci艣nienie w trakcie g艂osowym powy偶ej nich jeszcze bardziej przyci膮ga fa艂dy g艂osowe do siebie, zwieraj膮c je. Kiedy dodatnie i ujemne ci艣nienie w trakcie g艂osowym wsp贸艂gra z otwieraniem i zamykaniem fa艂d贸w g艂osowych, jest to jak pchni臋cie kogo艣 na hu艣tawce w dok艂adnie odpowiednim momencie. Znacie to uczucie? 馃槉

W przypadku 膰wicze艅 SOVT na przyk艂adzie fonacji ze s艂omk膮, ci艣nienie zwrotne w trakcie g艂osowym wzrasta. Tak wi臋c, pos艂uguj膮c si臋 metafor膮 hu艣tawki, fa艂dy g艂osowe otrzymuj膮 silniejsz膮 energi臋 do pracy bez konieczno艣ci tak mocnego „pchania”. 膯wiczenia SOVT = mniejsze zm臋czenie fa艂d贸w g艂osowych.

2. Zbalansowane u艂o偶enie fa艂d贸w g艂osowych.

Kiedy usta s膮 otwarte podczas fonacji, powietrze wydostaje si臋 z p艂uc, uderza w doln膮 cz臋艣膰 fa艂d贸w i jest wypuszczane przez usta. Podczas gdy cz臋艣膰 ci艣nienia zawsze powraca to kiedy usta s膮 cz臋艣ciowo zamkni臋te (semi-occluded) wtedy wi臋cej ci艣nienia odbija si臋 od warg i powraca do fa艂d贸w g艂osowych. To ci艣nienie zwrotne pomaga w ustawieniu fa艂d贸w g艂osowych w bardziej zbalansowanej pozycji. Ta pozycja jest kluczowa dla koordynacji mi臋艣ni podczas fonacji wok贸艂 obszar贸w przej艣ciowych w g艂osie (passaggio) oraz dla tworzenia elastyczno艣ci i mocy.

Powolne glissanda przy pomocy 膰wicze艅 SOVT przez miejsca wi臋kszych wyzwa艅 koordynacyjnych czy „przerw” w g艂osie trenuje fa艂dy g艂osowe, aby wibrowa艂y w bardziej optymalny spos贸b, zamiast gwa艂townie przechodzi膰 z jednej pozycji do drugiej niezale偶nie od stylu 艣piewania, nawet je艣li celem stylu jest regularne/szybkie korygowanie fa艂d贸w g艂osowych, jak w jod艂owaniu.

3. Inercja i twang region.

Naukowym terminem okre艣laj膮cym akustyczne ci艣nienie zwrotne jest „inercja”. Szalenie spraw臋 upraszczaj膮c mo偶na pomy艣le膰 o inercji jak o pewnego rodzaju r贸wnowadze. Inercja jest ostatecznym rezultatem r贸wnowagi pomi臋dzy ci艣nieniem przep艂ywu powietrza spod fa艂d贸w g艂osowych (ci艣nienie podg艂o艣niowe) i akustycznym ci艣nieniem zwrotnym sponad fa艂d贸w g艂osowych (ci艣nienie nadg艂o艣niowe). Kiedy te ci艣nienia s膮 w r贸wnowadze, fa艂dy g艂osowe mog膮 pracowa膰 najbardziej efektywnie. Inercja wzrasta, gdy wzmocnienia energii z traktu g艂osowego wsp贸艂pracuj膮 ze sob膮, zwi臋kszaj膮c og贸ln膮 energi臋 akustyczn膮, kt贸ra powraca do fa艂d贸w g艂osowych jak takie „akustyczne wsparcie”. Inercja jest cz臋艣ci膮 ca艂ej koncepcji znanej jako impedancja akustyczna, ale to mo偶e zostawimy sobie na inny raz 馃槈Najwa偶niejsze wnioski s膮 jednak nast臋puj膮ce:

膯wiczenia SOVT wyd艂u偶aj膮 trakt g艂osowy i zw臋偶aj膮 otw贸r, tworz膮c zwi臋kszone akustyczne ci艣nienie zwrotne, kt贸re pomaga fa艂dom g艂osowym 艂atwiej wibrowa膰 w zr贸wnowa偶ony spos贸b.

Jeden zbi贸r wzmocnionych energii akustycznych traktu g艂osowego (formant贸w), kt贸re SOVTe pomagaj膮 stymulowa膰, znajduje si臋 w okolicach 2500-4000Hz. Niekt贸rzy nazywaj膮 to rejonem twang (ang. twang region). Ten sam twang, kt贸rego niekt贸rzy u偶ywaj膮, aby opisa膰 jako艣膰 s艂uchow膮, kt贸r膮 ludzie maj膮 tendencj臋 do przypisywania obfito艣ci energii w tych w艂a艣nie cz臋stotliwo艣ciach.  

Zachodni 艣piewacy klasyczni mogli s艂ysze膰 termin Singers Formant Cluster (formant 艣piewaczy), kt贸ry jest podobn膮 koncepcj膮, cho膰 z istotnymi r贸偶nicami. Rezultat energii w regionie twang pochodzi z male艅kiej cz臋艣ci traktu g艂osowego, po艂o偶onej najbli偶ej fa艂d贸w g艂osowych, znanej jako epilarynx tube (od ang. epiglottis – g艂o艣nia i ang. larynx -krta艅). Ta male艅ka tuba nie mo偶e by膰 bezpo艣rednio wyczuwalna ani manipulowana, wi臋c nauka promowania harmonicznych w rejonie twang wymaga s艂uchania i u偶ywania sztuczek takich jak 膰wiczenia SOVT. Na przyk艂ad, kiedy wokalizujemy przez s艂omk臋, wzrost energii w rejonie twang znacznie si臋 zwi臋ksza, pomagaj膮c stworzy膰 wi臋ksz膮 og贸ln膮 inercj臋.

4. Obni偶enie wszystkich warto艣ci formant贸w.

Wzmocnienia energetyczne w trakcie g艂osowym, znane jako formanty, wyst臋puj膮 w ca艂ym trakcie g艂osowym i s膮 jednym z powod贸w, dla kt贸rych g艂os jest tak unikalny na tle innych instrument贸w. Kiedy formant wytworzony przez trakt wokalny dostraja si臋 z harmoniczn膮 pochodz膮c膮 z fa艂d贸w g艂osowych, harmoniczna ta staje si臋 wyszczeg贸lniona w d藕wi臋ku, g艂o艣niejsza, bardziej s艂yszalna i odczuwana jako bardziej stabilna.

Formanty mog膮 zmienia膰 harmoniczne, kt贸re wzmacniaj膮. Kiedy zmienia si臋 wielko艣膰 traktu g艂osowego i wielko艣膰 otworu (otwarcie ust), zmienia si臋 cz臋stotliwo艣膰 formantu.

D艂u偶szy trakt g艂osowy z mniejszym otworem b臋dzie wibrowa艂 na ni偶szej cz臋stotliwo艣ci. Stwarza to mo偶liwo艣膰 nauczenia fa艂d贸w g艂osowych reagowania na podbicia energetyczne poprzez zmian臋 ich lokalizacji na ni偶sz膮 w skali g艂osu wokalisty_stki, co pozwala 膰wiczy膰 skomplikowane ustawienia formant贸w/harmonicznych w 艂atwiejszej do nawigacji cz臋艣ci swojej skali g艂osu.

Podczas fonacji do s艂omki trakt g艂osowy jest d艂u偶szy, a wielko艣膰 otworu mniejsza, tworzy wi臋c ni偶sze warto艣ci podbicia energetycznego (formantu) ni偶 samog艂oska /u/. Stworzenie tej niskiej warto艣ci formantu mo偶e pom贸c wokali艣cie_stce zrozumie膰 odczucia zwi膮zane z nowymi strategiami akustycznymi. 

馃挏daj膮 efekt 鈥渕asa偶u” dla fa艂d贸w g艂osowych
馃挏pomagaj膮 w fonacji bez przerw w g艂osie i koordynowaniu pracy mi臋艣ni w miejscach przej艣ciowych (mosty/passaggio)
馃挏przyczyniaj膮 si臋 do symetrycznego, efektywnego zwarcie fa艂d g艂osowych
馃挏pomagaj膮 w obni偶eniu nadmiernie uniesionej krtani i poszerzeniu gard艂a (trakt g艂osowy w kszta艂cie odwr贸conego megafonu)
馃挏pomagaj膮 przy nauce bardziej efektywnego i swobodnego przep艂ywu powietrza
馃挏pomagaj膮 w rehabilitacji g艂osu (niedomykalno艣ci, terapii guzk贸w g艂osowych, polip贸w, dysfonii zar贸wno hiperfunkcjonalnej jak i psychogennej, pora偶eniu fa艂d贸w g艂osowych, presbyfonia)
馃挏wspomagaj膮 odbudow臋 tkanek

Kiedy i w jakiej formie mo偶na je zastosowa膰?

馃枻jako rozgrzewka/przygotowanie do wysi艂ku g艂osowego
馃枻jako terapia/rehabilitacja g艂osu.
馃枻by utrzyma膰 g艂os w dobrej generalnej formie.
馃枻jako odpoczynek po intensywnej aktywno艣ci g艂osowym.
馃枻jako forma treningu g艂osu, w tym nauki wielu przydatnych umiej臋tno艣ci, czy w sytuacji gdy us艂yszysz np.

  • nieintencjonalnie zapowietrzony d藕wi臋k, to wytworzone ci艣nienie zwrotne pomaga fa艂dom g艂osowym 艂膮czy膰 si臋, zapobiegaj膮c ucieczce mniejszej ilo艣ci powietrza.
  • niejednolity d藕wi臋k, to glissanda przez s艂omk臋 zach臋c膮 do 艣piewania bardziej legato.
  • 鈥減rzerwy鈥 czy 鈥減rzeskoki鈥 w g艂osie, to wytworzone ci艣nienie zwrotne pomaga fa艂dom podczas pracy w obszarach tak zwanych 鈥渕iejsc przej艣ciowych鈥  w g艂osie.
  • d藕wi臋k pe艂en nadmiernego napi臋cia, to wytworzone ci艣nienie zwrotne pomaga w wibracji fa艂d贸w g艂osowych bez wysi艂ku mi臋艣niowego, dzi臋ki czemu mi臋艣nie mog膮 by膰 trenowane tak, aby mniej niepotrzebnie anga偶owa艂y si臋.
  • zm臋czony d藕wi臋k, to fonacja SOVT jest 艣wietnym rozwi膮zaniem, bo jest mniej m臋cz膮ca, ale nadal wymaga skupienia i koordynacji.

    馃挕To oczywi艣cie tylko przyk艂ady zastosowa艅, w praktyce jest ich o wiele wi臋cej i strategie zastosowania mog膮 by膰 zar贸wno bardzo proste i instant jak i bardziej z艂o偶one i d艂ugofalowe po艂膮czone z innymi rodzajami 膰wicze艅 i technik co z osobistego do艣wiadczenia bardzo polecam 馃槈

Wybrane inspiracje do formy 膰wicze艅 SOVT:
鉁厇jazdy i podjazdy – glissanda w r贸偶nych interwa艂ach
鉁協onacja na dowolnej wysoko艣ci d藕wi臋ku od do艂u do g贸ry lub odwrotnie
鉁卲rozodia (pod膮偶aj za wzorcem melodii tego, jak m贸wisz)
鉁卲omy艣l o r贸偶nych kszta艂tach samog艂oski w trakcie
鉁厇acznij onset z narz臋dziem/lub bez i przejd藕 do 膰wicze艅 z otwartymi ustami
鉁呪媧amie艅 ka偶de inne 膰wiczenie/skale lub fraz臋 na 膰wiczenie ze s艂omk膮
鉁吪沺iewaj repertuar lub jego wymagaj膮ce fragmenty stosuj膮c 膰wiczenia SOVT
鉁厀okalizuj w r贸偶nych dynamikach

馃挕Dotychczasowe badania wskazuj膮, 偶e maximum korzy艣ci uzyskuje si臋 u偶ywaj膮c s艂omki ju偶 od oko艂o 1 minuty do 15 minut dziennie. Zdarza si臋, 偶e w niekt贸rych przypadkach to mo偶e by膰 za du偶o, a niekt贸rzy mog膮 wi臋cej, wi臋c warto startowa膰 od minuty i obserwowa膰 reakcje swojego cia艂a.


Osoby, kt贸re nie pa艂aj膮 entuzjazmem do tego rodzaju 膰wicze艅, lub u偶ywania dodatkowych narz臋dzi szczeg贸lnie s艂omek/rurek/kubk贸w g艂贸wnie twierdz膮, 偶e u偶ywaj膮c ich podopieczni przyzwyczajaj膮 si臋 do nienaturalnych warunk贸w, w kt贸rych w ostatecznej praktyce si臋 nie 艣piewa, wi臋c d艂ugofalowo nie ma to miarodajnych korzy艣ci (no chyba, 偶e akurat Ty 艣piewasz ze s艂omk膮 w ustach na scenie #youdoyou). Kolejnym cz臋stym argumentem przeciw jest ma艂a atrakcyjno艣膰 takich 膰wicze艅 dla ucznia. 

Osobi艣cie si臋 z tymi argumentami nie zgadzam. Uwa偶am, 偶e ka偶de narz臋dzie, kt贸re mo偶e pom贸c r贸偶nym osobom nauczy膰 si臋 pocz膮tkowo abstrakcyjnej dla nich koordynacji pracy mi臋艣ni i tkanek, kt贸rych nie widzimy i cz臋艣ciowo nie czujemy to cenne narz臋dzie. To mo偶liwo艣膰 nabycia g艂臋bszego czucia i zrozumienia dzia艂ania swojego instrumentu. Jednak wa偶ne jest, by umiej臋tnie przeprowadzi膰 ucznia od SOVT etapami do otwartej fonacji, gdy tylko pojawia si臋 taka mo偶liwo艣膰. Ten biofeedback to tylko i a偶 przypomnienie konkretnej koordynacji i strategii akustycznej, kt贸re zapobiega wielu zb臋dnym frustracjom w procesie pocz膮tkowo przy pomocy narz臋dzia, a kolejnym razem w ramach pami臋ci mi臋艣niowej i neuroplastyczno艣ci naszego m贸zgu pr贸buj膮c samodzielnie bez niego. A to jak poprowadzimy 膰wiczenia by je uatrakcyjni膰 zale偶y tylko od naszej fantazji 馃槈

Czy koniecznie trzeba stosowa膰 膰wiczenia SOVT, by uczy膰 skutecznie lub swobodnie m贸wi膰, 艣piewa膰 czy krzycze膰 (fonacja ekstremalna)? Nie! Ale w mojej osobistej opinii zdecydowanie warto, bo o ile ka偶da moda przemija, to potwierdzone naukowo korzy艣ci pozostan膮 lub uka偶膮 si臋 nowe. Niech ka偶dy wybiera to, co uwa偶a 馃槈

Ka偶de narz臋dzie, 膰wiczenie, metoda, technika, nawet najlepsza w teorii 藕le wyegzekwowana przez nauczyciela i ucznia mo偶e w najgorszym wypadku skrzywdzi膰, w najlepszym nie pom贸c i tak samo prosta s艂omka do napoj贸w w odpowiednich r臋kach mo偶e zrobi膰 cuda z g艂osem. To wszystko zale偶y od cz艂owieka. 

馃摙Dajcie G艂os w komentarzu i napiszcie co my艣licie馃摙
Dzi臋kuj臋 za po艣wi臋cony czas, kochani G艂osoholicy i do nast臋pnego!
Pani od G艂osu

G艂odni temat贸w zwi膮zanych z G艂osem? 馃懇鈥嶐煄
Zach臋cam do 艣ledzenia mnie na:
www.paniodglosu.pl
Facebook Pani od G艂osu
Instagram @panidoglosu

馃挕殴r贸d艂a i materia艂y 

鈼糐ohn Henny The Intelligent Vocalist Podcast
https://johnhenny.com/episode-235-the-great-straw-debate/
鈼糄octor Vox
https://www.doctorvox.eu/
鈼糣oice Science Works 
https://www.voicescienceworks.org/straw-phonation.html

Prace naukowe:

鈼糣oice Training and Therapy With a Semi-Occluded Vocal Tract: Rationale and Scientific Underpinnings (Titze,2006)
https://pubs.asha.org/doi/abs/10.1044/1092-4388%282006/035%29
鈼糢sing Semi-Occluded Vocal Tract Exercises in Voice Therapy: The Clinician’s Primer (Marci D. Rosenberg, 2014)
https://pubs.asha.org/doi/abs/10.1044/vvd24.2.71
鈼糞emi-Occluded Vocal Tract Exercises: Aerodynamic and Electroglottographic Measurements in Singers (Troy Clifford, Dargin Jeff Searl, 2015 )
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0892199714001131
鈼糡he Flow and Pressure Relationships in Different Tubes Commonly Used for Semi-occluded Vocal Tract Exercises (Pedro Amarante Andrade, Greta Wistbacka, Hans Larsson, Maria S枚dersten, Britta Hammarberg, Susanna Simberg, Jan G.艩vec, Svante Granqvist, 2016)
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0892199715000156
鈼 Immediate effects of the semi-occluded vocal tract exercise with LaxVox庐 tube in singers (Congeta Bruniere, Xavier Fadel, Ana Paula Dassie-Leite, Rosane Sampaio Santos, Celso Gon莽alves dos Santos Junior, Cl谩udio Ant么nio Sorondo Dias, Denise Jussara Sartori, 2016)
https://www.scielo.br/j/codas/a/yngwTq4TTHS6KgnM8h97jVg/?lang=en&format=html
鈼糣oice Quality After a Semi-Occluded Vocal Tract Exercise With a Ventilation Mask in Contemporary Commercial Singers: Acoustic Analysis and Self-Assessments (Marco Fantini, Giovanni Succo, ErikaCrosetti, Alfonso Borrag谩n Torre, Roberto Demo Franco Fussi, 2017)
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0892199716300972
鈼糓ajor Benefits of Semi-Occluded Vocal Tract Exercises (Titze, 2018)
https://www.proquest.com/openview/b07eee03932ff01d35f564c06482d99c/1?pq-origsite=gscholar&cbl=41612



6 komentarzy

pola · 10 stycznia 2022 o 20:40

艣wietny artyku艂!! super merytoryczny 馃檪

    Pani od G艂osu · 11 stycznia 2022 o 14:49

    Mi艂o mi, Pola! Dzi臋kuj臋! Niech Ci s艂u偶y 馃檪

Julia · 5 czerwca 2022 o 23:07

Bardzo wa偶ny artyku艂 napisany w bardzo przyst臋pny spos贸b. O fantastycznym, uzdrawiaj膮cym dzia艂aniu tych 膰wicze艅 przekona艂am si臋 na w艂asnym (i nie tylko) g艂osie nie raz i nie dwa. I co ciekawe, na r贸偶nych warsztatach i konferencjach dla wokalist贸w i nauczycieli 艣piewu temat SOVT贸w przewija si臋 ca艂y czas. Wygl膮daj膮 niepozornie, a robi膮 w g艂osie wielki po偶ytek 馃檪

    Pani od G艂osu · 8 czerwca 2022 o 21:35

    Dzi臋kuj臋 za komentarz!!Ciesz臋 si臋, 偶e artyku艂 Ci pos艂u偶y艂. Lubi臋 czerpa膰 wiedz臋 i narz臋dzia z wielu 藕r贸de艂 potwierdzonych w nauce, ale SOVT to jedne z tych rodzaj贸w 膰wicze艅, kt贸re s膮 na sta艂e w moim repertuarze na konsultacjach – fajnie wiedzie膰, 偶e jest nas wi臋cej 馃檪

S艂owik · 22 listopada 2022 o 13:41

Jedna z moich ulubionych lektur. 馃檪
Z ogromn膮 przyjemno艣ci膮 wracam r贸wnie偶 do poprzednich artyku艂贸w i czekam na kolejne. 馃檪

    Aleksandra Sieja Pani od G艂osu · 29 listopada 2022 o 11:10

    Bardzo Ci dzi臋kuj臋! Ciesz臋 si臋! <3

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.