Praca z G艂osem online – warto czy nie? 馃捇

Opublikowane przez Pani od G艂osu w dniu

Wraz z wybuchem pandemii popularne sta艂y si臋 r贸偶ne zdalne formy edukacji, kt贸re maj膮 swoich przeciwnik贸w jak i zwolennik贸w.

Zdecydowanie nale偶臋 do tych drugich, bo przez wiele wcze艣niejszych lat pracowa艂am r贸wnie偶 w ten spos贸b b臋d膮c 艣wiadom膮 korzy艣ci jak i ogranicze艅 tej formy pracy.
Dlatego chc臋 podzieli膰 si臋 swoimi do艣wiadczeniami w tej materii pracy online z g艂osami m贸wionymi, 艣piewanymi i ekstremalnymi z wielu zak膮tk贸w 艣wiata 馃實

Z moich obserwacji wynika, 偶e najcz臋艣ciej niech臋膰 do spotka艅 online ma sw贸j pocz膮tek w obawach. Dlaczego ludzie boj膮 si臋 zaj臋膰 online? A dlaczego boj膮 si臋 czegokolwiek? Bo tego nie znaj膮, lub maj膮 z艂e wspomnienia. Postanowi艂am spr贸bowa膰 to cho膰 troch臋 zmieni膰 i zadzia艂a膰 na sceptyk贸w pozytywnie, a przynajmniej przyjrze膰 si臋 obydwu stronom tej monety, jak膮 jest praca (z) G艂osem online. A wszystko to po to, aby ka偶dy m贸g艂 zdecydowa膰 o tym, co dla niego jest dobre, a nie tylko 鈥渘ie, bo nie鈥. Dla ka偶dego dany argument mo偶e by膰 zar贸wno wad膮, jak i zalet膮, wi臋c przedstawi臋 spraw臋 ze swojej perspektywy 馃槈 

Plusy i minusy pracy z G艂osem online.

Zacznijmy od tego, co zyskujemy pracuj膮c zdalnie:

  • oszcz臋dzamy czas i pieni膮dze na dojazdach
  • jest cz臋sto wygodniejsze logistycznie dla obu stron
  • roznosimy mniej zarazk贸w (przydatne nie tylko pandemicznie!)
  • jeste艣my we w艂asnej, wygodnej, bezpiecznej przestrzeni
  • nie potrzeba sprz臋tu wysokiej klasy, by bra膰 udzia艂 w zaj臋ciach wysokiej jako艣ci
  • mo偶esz uczy膰 si臋 z ka偶dego miejsca na 艣wiecie (ucz臋 podopiecznych w kilku strefach czasowych i niejednokrotnie na zaj臋ciach 艂膮cz膮 si臋 ze mn膮 w podr贸偶y czy przed koncertem – to bardzo wygodne rozwi膮zanie)
  • tak samo wysoka jako艣膰 zaj臋膰 i diagnostyki s艂uchowej (przy do艣wiadczonym nauczycielu)
  • wi臋ksza ilo艣膰 trenowania a cappella lub tylko przy wspomaganiu instrumentu
  • u艂atwienie dla niekt贸rych grup os贸b np. os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami, os贸b z l臋kiem spo艂ecznym, czy OCD
  • mo偶na nagra膰 zaj臋cia video i audio automatycznie i korzysta膰 z nagra艅 do 膰wicze艅 w dowolnym momencie tu偶 po lekcji
  • wymaga wi臋kszej elastyczno艣ci i kreatywno艣ci od nauczyciela
  • wi臋cej 艣piewania a cappella co rozwija 艣wiadomo艣膰 i pami臋膰 s艂uchow膮 i pomaga w rozwoju intonacji.

A teraz minusy spotka艅 online:

  • brak mo偶liwo艣膰 g艂臋bszej diagnozy palpacyjnej czy wizualnej je艣li jest taka potrzeba (ja akurat w swojej pracy rzadko miewam tak膮 potrzeb臋, a je艣li ju偶 to pomagam w samodzielnych obserwacjach podopiecznemu lub odsy艂am do innego specjalisty – fizjoterapeuty, logopedy, foniatry itp.)
  • Internet nie jest niezawodny i czasem po艂膮czenie traci p艂ynno艣膰 (cho膰 najcz臋艣ciej to chwilowe zjawisko)
  • bez pr膮du nie podzia艂asz (cho膰 zdarza艂o mi si臋 ju偶 awaryjnie realizowa膰 zaj臋cia telefonicznie – g艂贸wnie i tak pracuj臋 uchem, wi臋c w ramach wyj膮tku to warto艣ciowe do艣wiadczenie, wi臋c dla chc膮cego nic trudnego)
  • niekt贸rzy wol膮 mie膰 osobne miejsce do pracy g艂osem poza domem
  • niepok贸j o bycie s艂uchan膮_ym przez domownik贸w czy s膮siad贸w (cz臋sto nad wyraz, ale rozumiem to i mo偶na nad tym pracowa膰 馃槈 )
  • ograniczona synchronizacja d藕wi臋ku (brak mo偶liwo艣ci 艣piewania harmonii w czasie rzeczywistym (czasem mi tego brakuje), wi臋ksza ilo艣膰 艣piewania a cappella, co dla niekt贸rych mo偶e by膰 na pocz膮tku nowe i nieznane.


Z jakimi obawami, w膮tpliwo艣ciami, pytaniami najcz臋艣ciej si臋 spotykam? FAQ

鉂 Nie mam profesjonalnego sprz臋tu w domu. Czy mog臋 korzysta膰 w pe艂ni z zaj臋膰 online?

Wed艂ug mnie – jasne, 偶e tak. S膮 nauczyciele, kt贸rzy maj膮 konkretne wymagania sprz臋towe, by zaj臋cia online mog艂y si臋 odby膰 – ja do nich NIE nale偶臋, bo w swojej praktyce nie odczuwam takiej potrzeby, ale absolutnie rozumiem, je艣li kto艣 stosuje takie podej艣cie. Niech ka偶dy pracuje w zgodzie z sob膮 i tym, czego potrzebuje. To ani lepsze, ani gorsze rozwi膮zanie. Najwa偶niejsze, by wsp贸艂praca z G艂osem by艂a efektywna i satysfakcjonuj膮ca dla obu stron!
Moje podstawowe wymagania to:
鉁卍ost臋p do mo偶liwie szybkiego po艂膮czenia internetowego (jego jako艣膰 faktycznie ma du偶e znaczenie)
鉁卼elefon/komputer z kamerk膮, (teraz cz臋sto telefony maj膮 lepsze bebechy ni偶 komputery, tylko ekran mniejszy)
鉁厇wyk艂e s艂uchawki lub zestaw s艂uchawkowy z mikrofonem (nawet taki do rozmowy telefonicznej), jednak i bez s艂uchawek da rad臋 – zale偶y od konfiguracji indywidualnego sprz臋tu, bo czasem mamy feedback, czasem nie
鉁厀ybrana aplikacja

Oczywi艣cie je艣li kto艣 ma dost臋p do bardziej profesjonalnego sprz臋tu – czy to mikrofonu dynamicznego, czy pojemno艣ciowego, czy innych interfejs贸w i bajer贸w – to oczywi艣cie podniesie to komfort samego spotkania i fajnie jest z tego korzysta膰, ale prostota sprz臋tu nie utrudnia mi pracy, musz臋 tylko elastycznie dostosowywa膰 si臋 do panuj膮cych warunk贸w, a wysokiej klasy sprz臋t studyjny b臋dzie o kant鈥 rozbi膰, je艣li po艂膮czenie internetowe jest s艂abej jako艣ci 馃槈

馃挕Tak a propos sprz臋tu, je艣li kogo艣 to ciekawi ja osobi艣cie u偶ywam mikrofonu pojemno艣ciowego Rode NT-USB i s艂uchawek otwartych s艂uchawek SONY lub zamkni臋tych JBL Tune 500bt, kt贸rych u偶ywam cz臋艣ciej przewodowo (zmieniam je w zale偶no艣ci od potrzeb). Wcze艣niej stosowa艂am s艂uchawki z mikrofonem Logitech H390 USB Computer Headset, kt贸re te偶 by艂o bardzo przyzwoite. I oczywi艣cie po艂膮czenie internetowe 艣wiat艂owodowe, chocia偶 w zapasie mam jeszcze naszykowanie dwie inne opcje po艂膮czenia internetowego, gdyby jedno zawiod艂o – co dla pracuj膮cych online polecam.

鉂 Jak to tak us艂ysze膰 przez komputer? Przecie偶 to si臋 nie da si臋 us艂ysze膰 wszystkich niuans贸w g艂osu dobrze.

To prawda, 偶e s艂uchanie g艂osu w tej formie jest inne ni偶 akustycznie, ale to wcale nie znaczy, 偶e gorsze i nie da si臋 us艂ysze膰 niuans贸w. Uwa偶am, 偶e dla elastycznego nauczyciela z dobrym uchem i potrafi膮cym 艂膮czy膰 fakty to nie przeszkoda, bo s艂ycha膰 wszystko czego potrzebujesz, a momentami nawet wi臋cej ze wzgl臋du na obecno艣膰 mikrofonu. Je偶eli nauczyciel dobrze s艂yszy niezale偶nie od jego poziomu zaawansowania i do艣wiadczenia i ma dobre po艂膮czenie internetowe, us艂yszy to, czego potrzebuje bez zarzutu. Cz臋艣膰 naszego s艂uchania powinna wynika膰 z 艂膮czenia fakt贸w i wychwytywania r贸偶nych strategii rezonansowych (formanty, harmoniczne and all that jazz鈥). Mo偶na wytrenowa膰 swoje ucho do tego, by precyzyjniej s艂ysze膰 r贸偶ne zjawiska akustyczne, albo przynajmniej mie膰 w tej materii lepsze poj臋cie. Co wszystkim nauczycielom serdecznie polecam. Wa偶ne jest nie tylko to, co us艂yszysz, ale te偶 czy potrafisz te informacje zinterpretowa膰 i wyj艣膰 na przeciw danej sytuacji przy pomocy odpowiedniego narz臋dzia. Tu nie ma jedynych dobrych rozwi膮za艅. Ka偶dy nauczyciel s艂yszy inaczej, wychwytuje inne detale, jest w stanie wychwyci膰 inn膮 liczb臋 niuans贸w, detali z danego g艂osu z jednego d藕wi臋ku. Niezale偶nie czy online czy na 偶ywo.

Je艣li nauczyciel czego艣 nie s艂yszy mimo dobrych warunk贸w, to nie zawsze wina tego, 偶e zaj臋cia s膮 online鈥 to, 偶e czego艣 nie s艂yszysz te偶 nie oznacza, 偶e tego nie ma 馃槈

Zatem je艣li mia艂abym poradzi膰 co艣 nauczycielom jak trenowa膰 swoje s艂yszenie, to napisa艂abym tak:

  1. Nieustannie si臋 edukowa膰 i pog艂臋bia膰 swoj膮 wiedz臋 – nie tylko w zakresie akustyki czy fizjologii. Nie musisz wiedzie膰 wszystkiego o G艂osie, by fantastycznie uczy膰, ale warto si臋 uczy膰 po to, by aktualizowa膰 swoj膮 wiedz臋, poszerza膰 j膮 interdyscyplinarnie (#g艂osoholizm), ale tak偶e by coraz 艂atwiej i sprawniej 艂膮czy膰 艣wiadom膮 wiedz臋 z intuicj膮 i odnajdywa膰 skuteczne propozycje rozwi膮za艅 r贸偶nych g艂osowych wyzwa艅 po us艂yszeniu g艂osu po raz pierwszy (i ka偶dy kolejny). Wierz臋 w uczenie oparte na faktach, a nie wr贸偶eniu z fus贸w i wy艂膮cznie 鈥減rzeczuciach鈥. Cho膰 oczywi艣cie s膮 zjawiska w g艂osie, kt贸re pozostaj膮 niewyja艣nione i to wprowadza pewien element magii i tajemniczo艣ci do gry, ale nawet praca intuicyjna opiera si臋 na zasobach, kt贸re 艣wiadomie si臋 przyj臋艂o 馃槈 
  1. S艂ucha膰, analizowa膰, dyskutowa膰 – s艂uchaj zaj臋膰 innych nauczycieli z innymi uczniami, s艂uchaj lekcji innych nauczycieli z Twoimi uczniami. Zbieraj spojrzenia i perspektywy, zobacz, czy dostrzegli co艣, na co Ty wcze艣niej nie zwr贸ci艂e艣_a艣 uwagi. Dyskutuj z innymi nauczycielami i wymieniaj si臋 przemy艣leniami. Pozosta艅 otwarty_a, ale i krytyczny_a wobec opinii innych zanim wyrobisz swoj膮 opini臋 i nie b贸j si臋 pr贸bowa膰 r贸偶nych strategii, zanim zaczniesz trafia膰 celniej 馃槈
     
  2. Buduj swoj膮 bibliotek臋 r贸偶nych d藕wi臋k贸w, jakie g艂os ludzki potrafi z siebie wydoby膰 w czasie r贸偶norodnych do艣wiadcze艅. Wtedy 艂atwiej kojarzy膰 fakty zwi膮zane z coraz wi臋kszymi niuansami; korzystaj z warsztat贸w, masterclass, bierz udzia艂 w zaj臋ciach u r贸偶nych os贸b, s艂uchaj g艂os贸w w swoim otoczeniu na co dzie艅 i analizuj co s艂yszysz. Uwaga, 偶eby z tym nie przesadzi膰 i wci膮偶 dba膰 o czerpanie przyjemno艣ci ze s艂uchania bez analizy – jak we wszystkim balans jest mocno wskazany 馃槈
  3. S艂uchaj od og贸艂u do szczeg贸艂u i od szczeg贸艂u do og贸艂u – nie zawsze przy pierwszym podej艣ciu us艂yszysz wszystko, a nawet wtedy kiedy s艂yszysz du偶o, nie zajmiesz si臋 wszystkimi sprawami na raz i to jest ok. Planowanie lekcji, strategia dzia艂ania i priorytetyzacja wprowadzania rozwi膮za艅 przez nauczyciela na lekcji to temat na inny raz鈥
  4. 膯wicz s艂uchanie i analizowanie g艂os贸w z nagra艅 r贸偶nej jako艣ci (nagranie dyktafonem, profesjonalnie w studio, z koncertu itp.) – wiadomo, 偶e cz臋sto postprodukcja d藕wi臋ku w studio zmienia troch臋 pakiet informacji, jakie nasze ucho dostaje, ale dlatego r贸wnie偶 warto si臋 wyczuli膰 na pewne detale np. gdzie s艂ycha膰 autotune? gdzie s艂ycha膰 z艂amania? chrz臋sty i chroboty, zmiany w rezonansie w g艂osie , o czym mog膮 艣wiadczy膰?  

Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e osobi艣cie mia艂am przywilej mie膰 niezwykle szybki start w ten 艣wiat, bo zacz臋艂am interesowa膰 si臋 porz膮dnie analizowaniem g艂os贸w i ucz臋szcza膰 na profesjonalne zaj臋cia wokalne i warsztaty ju偶 jako 13-latka w 艣rodowisku, kt贸re rozpowszechnia艂o najnowsz膮 wiedz臋 o g艂osie (mog艂am gorzej trafi膰, wi臋c mia艂am du偶e szcz臋艣cie!), pomijaj膮c ju偶 fakt, 偶e bawi艂am si臋 g艂osem od najm艂odszych lat. Poza predyspozycjami my艣l臋, 偶e najwi臋cej zawdzi臋czam do艣wiadczeniu – setkach g艂os贸w, z kt贸rymi pracowa艂am, tysi膮cami przeprowadzonych lekcji i jeszcze wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 obserwowanych lekcji innych (w czasie zaj臋膰, warsztat贸w, masterclass, nagrania innych).

Pami臋tajmy jednak, 偶e o ile ucho nauczyciela to jeden z najcenniejszych jego narz臋dzi, to musi nie tylko s艂ucha膰 tego, jak d藕wi臋k si臋 wydobywa, ale te偶 tego jak i o czym ucze艅 m贸wi, obserwowa膰 jego zachowanie, sylwetk臋. To tworzenie relacji鈥 du偶o by pisa膰, ale co najwa偶niejsze to bycie nauczycielem to nie tylko s艂uchanie brzmienia g艂osu i nie powinni艣my o tym zapomina膰.  Wi臋cej o cechach dobrego nauczyciela przeczytacie tu – > Trener G艂osu. A co to? A na to komu? I dlaczego tyle kosztuje?

鉂揂 co z synchronizacj膮? Przecie偶 s膮 op贸藕nienia. 

Brak synchronizacji mi osobi艣cie nie przeszkadza To, 偶e jest naturalne op贸藕nienie na linii, niekt贸rych doprowadza do sza艂u, ja mam swoje sposoby na prac臋 z utworem czy akompaniamentem instrumentu.  Wtedy najcz臋艣ciej w艂膮czanie mp3 z karaoke/instrumentalem le偶y po stronie ucznia i wtedy nie ma problemu. Je艣li po艂膮czenie jest wyj膮tkowo p艂ynne a utw贸r nie ma skomplikowanego rytmicznie akompaniamentu (co zwi臋kszy艂oby margines b艂臋du) zdarza mi si臋 gra膰 dla ucznia – on/ona s艂yszy mnie ok, a ja go/j膮 z op贸藕nieniem. Mam na tyle dobr膮 koordynacj臋 r膮k i s艂uchu, 偶e mog臋 gra膰 i s艂ucha膰 g艂osu niezale偶nie, ale to indywidualne.

Wi臋kszo艣膰 negatywnego nastawienia do tej formy zaj臋膰 wynika ze s艂abego po艂膮czenia internetowego,  niewiedzy na temat mo偶liwo艣ci i narz臋dzi, jak takie zaj臋cia przeprowadza膰 na r贸wnie wysokim poziomie, co stacjonarnie, a tak偶e niestety z kiepskich wspomnie艅 z mniej do艣wiadczonymi, niecierpliwymi czy mniej kreatywnymi nauczycielami.

Od wielu lat szkol臋 si臋 i ucz臋 r贸wnie偶 w ten spos贸b od dw贸ch lat wy艂膮cznie zdalnie. Nawet akredytacj臋 mi臋dzynarodowej organizacji zrzeszaj膮cej nauczycieli i naukowc贸w g艂osu – IVTOM uzyska艂am ca艂kowicie zdalnie, a zasady stworzone s膮 przez specjalist贸w z do艣wiadczeniem d艂u偶szym ni偶 moje 偶ycie, wi臋c mo偶na przyj膮膰, 偶e zdalne spotkania i edukacja maj膮 powszechn膮 akceptacj臋 w 艣rodowisku mi臋dzynarodowym. Ciesz臋 si臋, 偶e 偶yj臋 w czasach, w kt贸rych technologia mi na to pozwala i dzi臋ki temu nie musia艂am rezygnowa膰 z pracy, kt贸r膮 uwielbiam. Wielu zadowolonych podopiecznych, kt贸rzy w czasie zaj臋膰 m贸wi膮, 艣piewaj膮 i krzycz膮 (techniki ekstremalne), mog膮 po艣wiadczy膰 o skuteczno艣ci i przyjemno艣ci danej formy i mojego 鈥渨r贸偶enia z G艂os贸w przez internet鈥 (jak 偶artobliwie to nazywaj膮), bo mimo, 偶e to czym si臋 zajmuj臋 to nic jak integracja r贸偶nych nauk, a nie magia, cz臋sto mog臋 brzmie膰 jak szamanka, kt贸ra s艂yszy przez internet rzeczy, kt贸rych mo偶na by si臋 nie spodziewa膰. I nie jestem jedyna! 馃槑

Rozumiem, 偶e nie niekt贸rzy nauczyciele mimo fantastycznych umiej臋tno艣ci mog膮 zwyczajnie nie lubi膰 tej formy zaj臋膰, ale wynikaj膮 one wtedy cz臋sto z innych powod贸w ni偶 obawa o obni偶enie jako艣ci zaj臋膰 – innych potrzeb np. spo艂ecznych. I to jest jak najbardziej w porz膮dku. Ka偶dy pracuje, jak lubi. Byleby nie demonizowa膰 przeciwnej formy zaj臋膰 do swojej ze wzgl臋du na sw贸j kaprys i brak argument贸w 馃槈  Niech ka偶dy robi co uwa偶a za wygodniejsze, byleby nie podwa偶a膰 swojej skuteczno艣ci ze wzgl臋du wy艂膮cznie na form臋 zaj臋膰 馃槈 

Podsumowuj膮c – w mojej opinii i na podstawie do艣wiadczenia da si臋 z powodzeniem prowadzi膰 zaj臋cia online i pracowa膰 (z) G艂osem na wysokim poziomie. Pami臋tajmy jednak, 偶e ostatecznie to naprawd臋 nie spos贸b spotkania ma najwi臋ksze znaczenie, a ludzie po obu stronach – niezale偶nie czy to pomieszczenia czy ekranu.

馃摙Dajcie G艂os w komentarzu i napiszcie co my艣licie 馃摙
Dzi臋kuj臋 za po艣wi臋cony czas, kochani G艂osoholicy i do nast臋pnego!
Pani od G艂osu

G艂odni temat贸w zwi膮zanych z G艂osem?馃懇鈥嶐煄
Zach臋cam do 艣ledzenia mnie na:
www.paniodglosu.pl
Facebook Pani od G艂osu
Instagram @panidoglosu