Trener g┼éosu? A co to? A na co to komu? I dlaczego tyle kosztuje? ­čĹęÔÇŹ­čÄĄ

Opublikowane przez Pani od Głosu w dniu

To jak ju┼╝ sobie z siebie za┼╝artowa┼éam i si─Ö wszyscy u┼Ťmiali┼Ťmy z istotno┼Ťci mojego zawodu, to czas na powa┼╝ny podtytu┼é tego wpisu:
Jak wybra─ç nauczyciela dla siebieÔŁô

Mamy pytanie – poszukajmy wi─Öc odpowiedzi przez zadanie sobie wi─Ökszej ilo┼Ťci pyta┼ä. Yay! 

Zanim wybierzesz mentora dla swojego G┼éosu warto zrobi─ç ma┼éy research, by zaw─Özi─ç pole poszukiwa┼ä i przesia─ç przez sito to, czego nie potrzebujesz, na rzecz tego, co b─Ödzie dla ciebie potencjalnie dobre. Niech ten Internet przyda si─Ö na co┼Ť po┼╝ytecznego. Cz─Ö┼Ť─ç z poni┼╝szych informacji mo┼╝emy cz─Östo znale┼║─ç na stronach internetowych, fanpage’ach danych os├│b lub przy bezpo┼Ťrednim kontakcie. Zaczynamy!

Dla kogo?

Pierwsze, wa┼╝ne pytanie.
Dla wszystkich, kt├│rzy pracuj─ů lub chc─ů pracowa─ç swoim G┼éosem profesjonalne lub amatorsko; tych, kt├│rzy maj─ů z nim nierozwi─ůzane problemy (zdrowotne, emisyjne, kondycyjne etc.) i chc─ů otrzyma─ç narz─Ödzia, aby potrafi─ç je rozwi─ůza─ç; tak┼╝e dla tych, kt├│rzy chc─ů znale┼║─ç przestrze┼ä by wyra┼╝a─ç si─Ö w tej formie ekspresji i realizowa─ç swoje pasje, lub by─ç mo┼╝e nawet pozna─ç siebie lepiej. Niezale┼╝nie od tego czy u┼╝ywaj─ů g┼éosu wy┼é─ůcznie hobbystycznie czy zawodowo, do mowy (prezenterzy, lektorzy, podcasterzy, dziennikarze, aktorzy, nauczyciele), czy ┼Ťpiewu wszelkiego rodzaju (wokali┼Ťci, wokali┼Ťci ekstremalni, ┼Ťpiewacy, ch├│rzy┼Ťci).

Kogo i jak szuka─ç?

Cz─Östo osoby, kt├│re ucz─ů innych umiej─Ötno┼Ťci w zakresie pracy z w┼éasnym G┼éosem, uto┼╝samiaj─ů si─Ö z jednym lub wieloma z poni┼╝szych „tytu┼é├│w” (kolejno┼Ť─ç przypadkowa):

– trener g┼éosu,
– trener wokalny,
– nauczyciel ┼Ťpiewu,
– instruktor wokalny,
– pedagog wokalny.

I czort wie co jeszcze! (je┼Ťli kto┼Ť z was s┼éysza┼é o jeszcze jakim┼Ť okre┼Ťleniu, na jakie nie wpad┼éam – napisz w komentarzu­čśÄ)

Za┼éo┼╝─Ö si─Ö, ┼╝e ile os├│b zapytacie tyle b─Ödzie opinii na temat tego, co za ka┼╝dym z tych poj─Ö─ç stoi dok┼éadnie. Mo┼╝e ju┼╝ nawet kto┼Ť zrobi┼é ranking „wa┼╝no┼Ťci” tych poj─Ö─ç. Nawet nie chc─Ö zacz─ů─ç pr├│bowa─ç rozbija─ç tych okre┼Ťle┼ä na czynniki pierwsze, bo moim zdaniem to nie jest tu ani potrzebne, ani najwa┼╝niejsze.

Niezale┼╝nie od tego, jaki tytu┼é kto┼Ť sobie postawi ko┼éo nazwiska, najwa┼╝niejsze jest to, by przy wyborze kandydata na swojego nauczyciela (uznajmy to s┼éowo za okre┼Ťlenie uniwersalne, kt├│rym b─Öd─Ö si─Ö w tym tek┼Ťcie pos┼éugiwa─ç) wybra─ç osob─Ö, kt├│ra zajmuje si─Ö tymi aspektami kszta┼écenia g┼éosu, jakie ci─Ö interesuj─ů.

Zakres dzia┼éalno┼Ťci i specjalno┼Ťci

Bardzo cz─Östo nauczyciele maj─ů swoje specjalno┼Ťci i konkretne obszary dzia┼éania w obr─Öbie nauczania wynikaj─ůce z ich wykszta┼écenia, zainteresowa┼ä i predyspozycji. I s─ů to aspekty, kt├│rymi na pewno warto si─Ö zainteresowa─ç przy wyborze kandydata na swojego belfra.

Gatunki i style muzyczne

Tu sprawa jest prosta. Je┼Ťli interesuje ci─Ö praca w konkretnych gatunkach czy stylach muzycznych, warto rozejrze─ç si─Ö za nauczycielem, kt├│ry zajmuje si─Ö tym, co ci─Ö interesuje. Grasz klasyczny trash metal? Nie wybieraj si─Ö do nauczyciela ┼Ťpiewu klasycznego. I vice versa.

Techniki wokalne

Znam osoby, kt├│re ze wspania┼éych technik robi─ů bagno i odwrotnie – elementy powszechnie pi─Ötnowanych technik zamieniaj─ů w z┼éoto. Ostatecznie wszystko opiera si─Ö na czynniku ludzkim (o kt├│rym za chwil─Ö) niemniej jednakÔÇŽ

By─ç mo┼╝e interesuje ci─Ö konkretna technika wokalna, kt├│ra by┼éa przez Twoich znajomych wychwalana pod niebiosa i chcia┼éby┼Ť sprawdzi─ç czy jest dla ciebie? (flow phonation, MIX, CVT, Estill Voice Training i wiele innych). Albo s─ů ju┼╝ jakie┼Ť formy fonacji kt├│re ci─Ö kr─Öc─ů? (np. techniki ekstremalne takie jak scream/growl – lub ┼Ťpiew gard┼éowy czy alikwotowy, albo ┼Ťpiew bia┼éy?)

Sprawd┼║ lub zapytaj czy tw├│j potencjalny nauczyciel ma w niej do┼Ťwiadczenie i czy praktykuje j─ů na zaj─Öciach.

­čÖőÔÇŹÔÖÇ´ŞĆPozwol─Ö sobie tylko doda─ç, ┼╝e je┼Ťli na kt├│rymkolwiek etapie wsp├│┼épracy w trakcie ─çwicze┼ä co┼Ť ci─Ö zaboli, powoduje dyskomfort i nauczyciel nie zareaguje na twoje komunikaty – uciekaj, gdzie pieprz ro┼Ťnie! 

Takie sytuacje s─ů normalne i mog─ů si─Ö zdarzy─ç z wielu powod├│w (niekoniecznie niekompetencji nauczyciela). Wa┼╝ne, ┼╝e je┼Ťli tak si─Ö dzieje, nauczyciel powinien zareagowa─ç na ten objaw i zmieni─ç strategi─Ö, poszukuj─ůc przyczyny. Je┼Ťli kto┼Ť upiera si─Ö przy swoim, to albo nie wie jak to zrobi─ç inaczej, albo jest niepoprawnie uparty i nie empatyczny – a takiego nauczyciela nie warto mie─ç. Kropka.

Osobi┼Ťcie lubi─Ö pracowa─ç z elementami wielu wsp├│┼éczesnych technik wokalnych, kt├│re s─ů w zgodzie z fizjologi─ů cia┼éa, bo nie wierz─Ö w istnienie jedynych s┼éusznych narz─Ödzi, kt├│re s─ů rozwi─ůzaniem dla wszystkich i na wszystko – tylko w indywidualn─ů, interdyscyplinarn─ů i holistyczn─ů prac─Ö z G┼éosem. I jest wielu takich jak ja – wi─Öc po raz kolejny – je┼Ťli techniki wokalne stosowane na zaj─Öciach to jest co┼Ť co ci─Ö szczeg├│lnie interesuje – warto zapyta─ç ­čÖé

Inne metody i narz─Ödzia pracy

Jest wiele narz─Ödzi i metod pracy, poza tymi typowymi ─çwiczeniami wokalnymi, czy prac─ů nad emisj─ů g┼éosu, kt├│re cz─Östo stosuje si─Ö trakcie zaj─Ö─ç.

By─ç mo┼╝e potrzebujesz kogo┼Ť, kto jest ┼Ťwietnym diagnostykiem i b─Ödzie potrafi┼é wskaza─ç ci specjalist─Ö, kt├│ry mo┼╝e pom├│c, lub wsp├│┼épracowa─ç z kilkoma specjalistami na raz, by rozwi─ůza─ç jaki┼Ť problem z g┼éosem (np. foniatr─ů, fizjoterapeut─ů, logoped─ů, psychologiem, ÔÇŽ).

A mo┼╝e kogo┼Ť zajmuj─ůcego si─Ö rehabilitacj─ů lub terapi─ů g┼éosu, reedukacj─ů oddechow─ů czy detalicznym treningiem nad ma┼éymi i du┼╝ymi grupami mi─Ö┼Ťniowymi? Mo┼╝e chcesz pracowa─ç nad repertuarem, improwizacj─ů, przygotowaniem do prezentacji? A mo┼╝e opanowaniem emocji i stresu, prac─ů z ca┼éym cia┼éem. A mo┼╝e pracujesz z wy┼é─ůcznie g┼éosem m├│wionym, a nie ┼Ťpiewanym? Chcesz pracowa─ç indywidualnie czy w grupie?

Warto si─Ö zorientowa─ç co nauczyciel ma w swojej ofercie, bo ka┼╝dy koncentruje si─Ö na innych aspektach w swojej pracy.

Do┼Ťwiadczenie i zaplecze w konkretnych dziedzinach sztuki

By─ç mo┼╝e interesuje ci─Ö startowanie w konkursach, festiwalach, castingach, albo chcesz nagrywa─ç p┼éyty i koncertowa─ç? Mo┼╝e interesuje ci─Ö po┼é─ůczenie pracy z g┼éosem z ruchem np. z ta┼äcem, albo gr─ů aktorsk─ů?

Jest wielu nauczycieli, kt├│rzy maj─ů fantastyczne do┼Ťwiadczenia w innych dziedzinach sztuki ni┼╝ muzyka, lub maj─ů osobiste do┼Ťwiadczenia, w kt├│rych mog─ů pos┼éu┼╝y─ç rad─ů i do┼Ťwiadczeniem.

Albo mo┼╝e jeszcze nie wiesz czego chcesz i po prostu chcesz po┼Ťpiewa─ç wy┼é─ůcznie dla swojej przyjemno┼Ťci? Te┼╝ znajdziesz nauczyciela dla siebie.

Stacjonarnie vs. online

Tu kr├│tka pi┼éka – jak tobie wygodniej*. Ka┼╝da z tym form pracy ma swoje plusy i minusy i oczywi┼Ťcie to m├│g┼éby by─ç osobny wpis na tym blogu (i mo┼╝e b─Ödzie, zagl─ůdaj tu regularnie, ┼╝eby nie przegapi─ç ­čśë ), jednak wiedz, ┼╝e dla dobrego nauczyciela forma zaj─Ö─ç nie ma wp┼éywu na ich skuteczno┼Ť─ç. Niezale┼╝nie od odleg┼éo┼Ťci ­čśë

*pomijaj─ůc aspekt trwaj─ůcej pandemii. W jej czasie zach─Öcam do odbywania zaj─Ö─ç online dla zdrowia i pomy┼Ťlnej przysz┼éo┼Ťci swojej i nauczyciela. 

Wiedza i wykszta┼écenie

Oczywi┼Ťcie warto zwraca─ç uwag─Ö na to, czy dany nauczyciel ma jakie┼Ť wykszta┼écenie kierunkowe. By─ç mo┼╝e muzyczne lub te┼╝ pedagogiczne. Czy posiada jakie┼Ť certyfikaty, dyplomy lub inn─ů makulatur─Ö potwierdzaj─ůc─ů jego kompetencje i do┼Ťwiadczenie?
Czy by─ç mo┼╝e dosta┼é sw├│j papierek x lat temu i stwierdzi┼é, ┼╝e ju┼╝ wszystko wie?
Czy nieustannie poszerza swoj─ů wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci i wci─ů┼╝ si─Ö szkoli? (tych lubi─Ö najbardziejÔÇŽ­čĺť)

To wszystko wa┼╝ne, ale pami─Ötaj, ┼╝e wiedza i wykszta┼écenie to nie wszystko. S─ů osoby, kt├│re mimo stosu papierk├│w i liter przed nazwiskiem nie wiedz─ů jak uczy─ç innych. Je┼Ťli mimo ilo┼Ťci wype┼énionych ramek na ┼Ťcianie, kto┼Ť ci─Ö nie przekonuje swoim sposobem nauczania, to warto szuka─ç dalej i da─ç szans─Ö komu┼Ť innemu. 

Umiej─Ötno┼Ťci wokalne/g┼éosowe, a pedagogiczne

Niestety to, ┼╝e kto┼Ť jest niezwyk┼éym wokalist─ů czy m├│wc─ů, nie musi by─ç jednoznaczne z tym, ┼╝e potrafi uczy─ç innych. Edukowanie wymaga zupe┼énie innej puli cech osobowo┼Ťci, wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci. 

Nie wierz─Ö te┼╝ w nauczycieli, kt├│rzy w og├│le nie maj─ů umiej─Ötno┼Ťci wokalnych/g┼éosowych, nie demonstruj─ů niczego na lekcji, a ich praca opiera si─Ö na odgrywaniu skal jednym palcem i komentarzach do ucznia.

Moim zdaniem nauczyciel nie musi by─ç wybitnym wirtuozem, objawieniem wokalnym czy retorycznym, ani osob─ů z doskona┼é─ů technik─ů, pozbawion─ů w┼éasnych zagadek g┼éosowych, ┼╝eby fantastycznie prowadzi─ç lekcj─Ö, skutecznie diagnozowa─ç i rozwi─ůzywa─ç problemy, a tak┼╝e ┼Ťwietnie demonstrowa─ç co trzeba. Wokalista/m├│wca, a tak┼╝e nauczyciel rozwija si─Ö przez ca┼ée ┼╝ycie i nie musi by─ç perfekcyjny. Jednak zar├│wno umiej─Ötno┼Ťci wokalne/g┼éosowe, jak i pedagogiczne musi mie─ç na poziomie.

Czynnik ludzki – cechy dobrego nauczyciela

Ten aspekt, moim zdaniem, jest zdecydowanie jednym z wa┼╝niejszych.

Poza cechami uniwersalnie dobrymi dla nauczyciela w takiej dziedzinie takimi jak:

– ca┼éy czas aktualizowana wiedza i umiej─Ötno┼Ťci,
– otwarto┼Ť─ç (szczeg├│lnie na r├│┼╝norodno┼Ť─ç ludzi i na pytania!),
– empatia,
– ┼Ťwietne ucho,
– intuicja,
– indywidualne, interdyscyplinarne i holistyczne podej┼Ťcie do ucznia,
– umiej─Ötne ┼é─ůczenie fakt├│w,
– wytrwa┼éo┼Ť─ç w d─ů┼╝eniu do celu,
– wyrozumia┼éo┼Ť─ç,
– cierpliwo┼Ť─ç,
– bycie wsparciem,
– punktualno┼Ť─ç,
– zaanga┼╝owanie,
– ÔÇŽ

Tw├│j nauczyciel powinien posiada─ç cechy osobowo┼Ťci, spos├│b pracy, komunikacji i nauczania, kt├│ry b─Ödzie skuteczny i b─Ödzie ci zwyczajnie odpowiada┼é – ot po prostu.

To ma by─ç osoba, kt├│rej po┼Ťwi─Öcisz sw├│j czas i pieni─ůdze. Czas zaj─Ö─ç, w kt├│rym mo┼╝esz eksplorowa─ç mo┼╝liwo┼Ťci swoje i swojego g┼éosu, swobodnie i bez kr─Öpacji, rozwijaj─ůc si─Ö we w┼éasnym tempie, realizuj─ůc swoje cele i potrzeby.

Moim zdaniem dobry nauczyciel potrafi s┼éucha─ç, obserwowa─ç i diagnozowa─ç objawy i potencjalne przyczyny problem├│w i stosowa─ç odpowiednie, ─çwiczenia, narz─Ödzia i techniki, by pom├│c ten problem wsp├│lnie z uczniem rozwi─ůza─ç i piel─Ögnowa─ç dobre nawyki na przysz┼éo┼Ť─ç. W razie potrzeby nie boi si─Ö zmieni─ç strategii lub dodatkowo skonsultowa─ç z innym specjalist─ů ze swojej lub innej dziedziny, dla otrzymania stabilnych efekt├│w kr├│tko- i d┼éugoterminowych.

Oczywi┼Ťcie ci─Ö┼╝ko takowe cechy zweryfikowa─ç przed pierwsz─ů lekcj─ů, ale na pewno mo┼╝esz sprawdzi─ç, czy kto┼Ť robi na tobie dobre pierwsze wra┼╝enie ju┼╝ po jego sposobie pisania na swojej stronie internetowej, blogu, fanpage’u, Instagramie, kanale na Youtubie czy podczas pierwszej komunikacji z mailowej czy telefonicznej. Je┼Ťli czujesz, ┼╝e ta osoba zrobi┼éa na tobie dobre wra┼╝enie – warto wybra─ç si─Ö chocia┼╝ na pojedyncz─ů konsultacj─Ö i zobaczy─ç co dalej.

Opinie, polecenia, rekomendacje uczni├│w

Polecenia innych i opinie uczni├│w s─ů wa┼╝ne. Nie tylko to, jak du┼╝o lub ma┼éo ich jest i ile jest w nich z┼éotych gwiazdek, ale przede wszystkim to, o czym ci podopieczni pisz─ů.

Na jakie aspekty pracy zwr├│cili uwag─Ö? Co zapami─Ötali z zaj─Ö─ç z t─ů osob─ů? Jak si─Ö przy niej czuli? Czy pomoc by┼éa skuteczna? Jaka by┼éa atmosfera na zaj─Öciach?
Czy zosta┼éy wyr├│┼╝nione tam rzeczy, na kt├│rych r├│wnie┼╝ tobie zale┼╝y przy takiej wsp├│┼épracy?

Cena

To te┼╝ wa┼╝na sprawa gdzie i jak zainwestujemy nasze fundusze. Jasna sprawa.

Cena zaj─Ö─ç cz─Östo zale┼╝y od wielu czynnik├│w, z kt├│rych potencjalni uczniowie nie zdaj─ů sobie sprawy. W┼Ťr├│d nich mo┼╝na wymieni─ç form─Ö pracy nauczyciela (w┼éasna firma, etat, umowa o dzie┼éo, zlecenie, itd.), miasto w kt├│rym pracuje, regularne koszty, kt├│re ponosi, grupa docelowa, nieustanna edukacja w┼éasna by m├│c podnosi─ç jako┼Ť─ç swoich us┼éug i specjalno┼Ťci (studia, kursy, szkolenia, warsztaty, seminaria naukowe itd.). Cena zaj─Ö─ç zale┼╝y wi─Öc od wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci na tle tych wszystkich i innych element├│w.

Nie zawsze im dro┼╝szy nauczyciel tym lepszy, ale nie zmienia to faktu, ┼╝e je┼Ťli dobry, skuteczny nauczyciel, trener ocenia swoje kompetencje wysoko, to powinna sta─ç za tym potwierdzona jako┼Ť─ç. W ko┼äcu praca z trenerem g┼éosu powinna by─ç prac─ů ze specjalist─ů.
­čĺíWarto r├│wnie┼╝ pami─Öta─ç, ┼╝e p┼éaci si─Ö nie za godzin─Ö, ale za lata pracy, zbieranego do┼Ťwiadczenia i wiedzy, by skutecznie pracowa─ç w zakresie pracy z G┼éosem i z drugim cz┼éowiekiem. ┼üatwo o tym zapomnie─ç ­čśë
Stare, cho─ç prawdziwe porzekad┼éo m├│wi : Tanio, szybko, dobrze – wybierz dwa ­čĄĚÔÇŹÔÖÇ´ŞĆ

Uff…

I to by by┼éo na tyle moich przemy┼Ťle┼ä a propos wyboru swojego nauczyciela ┼Ťpiewu, trenera g┼éosu, wokalnego, instruktora czy pedagogaÔÇŽ

Licz─Ö na to, ┼╝e przekona┼éam was do tego, ┼╝e warto zrobi─ç ma┼éy research, ┼Ťmia┼éo zadawa─ç pytania i rozpatrzy─ç kilka kwestii zanim zg┼éosicie si─Ö do kogo┼Ť na pierwsze zaj─Öcia. Mam nadziej─Ö, ┼╝e te rozmy┼Ťlania b─Öd─ů pomocne i inspiruj─ůce, gdy b─Ödziecie szuka─ç kogo┼Ť dla siebie.

I ┼╝ycz─Ö wam, ┼╝eby┼Ťcie odszukali sw├│j strza┼é w dziesi─ůtk─Ö, bo jako dumna reprezentantka tej profesji wiem, ┼╝e nie ma wi─Ökszej satysfakcji dla nauczyciela i ucznia ni┼╝ udana wsp├│┼épraca­čĺť

­čôóDajcie G┼éos w komentarzu i napiszcie co my┼Ťlicie ­čôó
Dzi─Ökuj─Ö za po┼Ťwi─Öcony czas, kochani G┼éosoholicy i do nast─Öpnego!
Pani od G┼éosu

G┼éodni temat├│w zwi─ůzanych z G┼éosem?
Zach─Öcam do ┼Ťledzenia mnie na­čĹęÔÇŹ­čÄĄ:
www.paniodglosu.pl 
Facebook Pani od G┼éosu
Instagram @panidoglosu

 

 


6 komentarzy

Marta · 17 stycznia 2021 o 20:36

Doro┼Ťli ludzie mog─ů sobie sami wybiera─ç nauczycieli, wi─Öc warto skorzysta─ç i wybra─ç pod swoje potrzeby. Ja np. wiem, ┼╝e nie jestem efektywna kiedy si─Ö boj─Ö reakcji i przez to skupiam tylko na tym, ┼╝eby nie pope┼énia─ç b┼é─Öd├│w, wi─Öc nauczyciel/nauczycielka wzbudzaj─ůcy/a trwog─Ö i dr┼╝enie to nie dla mnie. Ale spoko, Pani Ola sieje (hehe) tylko akceptacj─Ö i entuzjazm ­čśë

    Pani od G┼éosu · 19 stycznia 2021 o 10:00

    Hihihi…­čĄş

Julia · 18 stycznia 2021 o 18:06

A ja spotka┼éam si─Ö jeszcze z okre┼Ťleniem „terapeuta g┼éosu” ­čÖé

    Pani od G┼éosu · 19 stycznia 2021 o 10:01

    Ooo! Faktycznie takie te┼╝ si─Ö spotyka! W momencie pisania zapomnia┼éam o tym, dzi─Öki! ­čÖé

LPR · 12 marca 2023 o 10:07

Ciekawy artyku┼é, przemy┼Ťlany, wida─ç holistyczne podej┼Ťcie i dlatego zabrak┼éo mi jednej kwestii.
Wielu wokalist├│w lub generalnie os├│b pracuj─ůcych g┼éosem zmaga si─Ö z refluksem krtaniowo-gard┼éowym (ang. LPR) nie wiedz─ůc o tym. Wielu z nich nie wie jak sobie z tym poradzi─ç. Przyk┼éad Nick van Eede doskonale to pokazuje.
Dok┼éadam sw├│j puzzle i teraz uk┼éadanka wygl─ůda ciekawiej ­čÖé
3mam kciuki za dalszy rozw├│j !

    Aleksandra Sieja · 21 marca 2023 o 21:16

    Dzi─Ökuj─Ö za komentarz ­čśŐ
    Tak to prawda. Refluks, szczeg├│lnie LPR to zmora wielu os├│b pracuj─ůcych G┼éosem. Odnosz─Ö si─Ö to tego odrobin─Ö w innych artyku┼éach, ale jest to temat rzeka… ­čÖé

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.